keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Fb-ärsytykset

Ajattelin vaihteeksi kertoa aina toisinaan mielessä kihelmöivästä asiasta: minua raivostuttavista Facebook-päivityksistä. Varmasti monilla Facebookin käyttäjillä on kavereita, joiden päivitykset saavat veren kiehumaan ärsytyksestä. Kerron tässä postauksessa joistakin yleisimmistä minua rasittavista päivityksistä, kerro toki omistasi kommenteissa.

Yleisesti ottaen mikä tahansa päivitys alkaa jossain vaiheessa ärsyttää, kun se toistuu saman henkilön lähettämänä jatkuvasti, päivästä ja viikosta toiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi:


  • Uskovaispäivitykset Minulla on yksi fb-kaveri, joka on ilmeisesti jokin aika sitten kokenut jonkinlaisen hengellisen herätyksen, ja päivittää nyt joka päivä kaikenlaista kiitos herralle -materiaalia ja erilaisten hengellisten tapahtumien mainoksia. En vastusta uskontoja sinänsä, hienoa jos kaveri on löytänyt siitä jonkinlaisen sisäisen rauhan, mutta pakkoko sitä on koko ajan muille toitottaa. Minulla on kaksi kaveria, joiden päivitykset olen piilottanut uutisistani, tämä on heistä toinen.
  • Lapsipäivitykset Eräs kavereistani on pienten lasten kotiäiti, jonka lapset tuntuvat olevan suhteellisen usein sairaina. Hän muistaa myös joka kerta mainita asiasta Facebookissa, esim. "Meillä taas korvatulehdusta!" tai "Nuorimmaisen kanssa tultiin juuri terveyskeskuksesta, lääkäri sanoi sitä ja tätä" tai "Argh, taas kaikki räkätaudissa". Kaikki päivitykset eivät ole pelkkää sairastelua, mutta jotenkin lapsiin ja heidän tekemisiinsä liittyviä kuitenkin. Ymmärrän toki, ettei kotiäidin arjesta juuri muita päivitysaiheita irtoa kuin lapset, mutta silti... Tämä tosin ei häiritse niin paljon, sillä kyseessä on lähisukulainen, joten jotain kautta nuo asiat saattaisivat tulla tietoon joka tapauksessa.
  • Musiikkipäivitykset Erään kaverini lähes kaikki tilapäivitykset ovat Youtube-linkkejä suomalaisiin iskelmiin. Toki niistäkin löytyy joitakin ihan mukiinmeneviä ralleja, mutta liika on liikaa. Tämä on toinen niistä kahdesta kaverista, joiden päivitykset olen piilottanut.
  • Koirapäivitykset Samaa sarjaa kuin lapsipäivitykset. Koira sitä, koira tätä, koiran kanssa tehtiin tuota, koiran kanssa käytiin siellä. Kaikki on pelkkää koiraa. En ole tippaakaan eläinihminen, joten EVVK.
  • Ketjupäivitykset Joskus harvoin tulee vastaan oikeasti hauskoja ja oivaltavia ketjupäivityksiä. Varmaan 95 prosenttia niistä on kuitenkin joko teennäistä lässytystä tai muuten turhia. Pahimpia ovat syyllistävät: "Tykkää tästä jos surisit kuolemaani." tai "90% kavereistani ei tule jakamaan tätä seinällään. Oletko sinä yksi minun 10 prosentistani?" Puolitoista vuotta kestäneen fb-urani aikana olen itse jakanut tasan yhden ketjupäivityksen.
  • Jonninjoutavuudet ja huomiota kerjäävät päivitykset "Vai että semmoista", "Tänäänpä oli erikoinen päivä", "Joopajoo", "TYLSÄÄÄ!!!", ":(", "Ei sitä ihmiset näköjään koskaan muutu" ja niin edelleen. Näitä on loputtomasti. Jos joku kysyy asiaan tarkennusta, sitä ei tietenkään anneta. Naurettavaa huomion kerjäämistä.
Kuten todettua, mikään yllä mainituista ei satunnaisesti esiintyvänä ärsytä, vaan ärsytyksen saa aikaan toistuvuus.

Olisi mukava lukea myös muiden kommentteja asiasta, niitä saa ilman muuta jättää.

1 kommentti:

  1. Voi mä niin tien miltä susta tuntuu!! Mun yks työkaveri päivittelee FB:änsä tosi ahkeraan. Koirastansa. Just äsken oli tullut päivitys, jossa hän kertoi käyneensä koiran kanssa eläinlääkärillä. Samassa viestissä kerrotiin koiran paino, säkäkorkeus sekä se mitä rokotteita sille annettiin. Tällaisia samoja päivityksiä saa lukee useita päivässä. Että mua raivostuttaa!! :-D

    ♥: Anniina

    VastaaPoista